پرسش بزرگ غرب: چرا مردی که بوش را اهریمن خواند همچنان محبوب ونزوئلایی ها است؟
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 پیروزی هوگوچاوز رییس جمهوری ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری که یکشنبه (دیروز) برگزار شد برای غرب این پرسش را ایجاد کرده که ˈچرا مرد توصیف کننده رییس جمهوری سابق آمریکا به عنوان اهریمن، همچنان محبوب ونزوئلایی ها استˈ؟

 خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در پاسخ به این پرسش نوشت: چا
 
وز پس از 14 سال تصدی قدرت که در آن با یک کودتای نافرجام و بیماری سرطان روبرو شد، همچنان می تواند شور و هیجان را در انبوه هواداران خود ایجاد کند.

در این گزارش آمده است: این شخصیت چپگرای 58 ساله که به خاطر دیدگاه های ضدآمریکایی شناخته شده است، در انتخابات پیروز شد و توانست زمام امور ونزوئلا را برای شش سال دیگر در دست گیرد که برای تقویت و تحکیم انقلاب موسوم به بولیواری مورد نظر این سیاستمدار کافی است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: چاوز مردم گرا با پیروزی بر چالش اپوزیسیون که پشت ˈانریکه کاپریلسˈ فرماندار جوان و 40 ساله ایالت میراندا صف کشیده بودند، نشان داد که صندوق های رای بهترین سلاح سیاسی او هستند و به علت پیگیری و اجرای برنامه های بهداشتی و آموزشی، محبوبیت زیادی بین اقشار نیازمند ونزوئلا دارد.

وی به عنوان یک سخن پرداز کاریزماتیک که مدتی نیز با بیماری دست و پنجه نرم می کرد، ماه ژوئیه از بهبودی خود خبر داد و مبارزات انتخاباتی را با برگزاری تجمع های گسترده در سراسر کشور پیش برد.

این خبرگزاری افزوده است: چاوز که ملهم از فیدل کاسترو رهبر کوبا است و عنوان ˈاهریمنˈ را به جرج بوش رییس جمهوری سابق امریکا اطلاق کرد، در طول سال های گذشته نظر مساعد بسیاری از مخالفان سیاست های واشنگتن را به خود جلب کرده است.

باراک اوباما در آغاز ریاست جمهوری تا حدودی توجه چاوز را به خود معطوف کرد، اما پس از مدتی رییس جمهوری ونزوئلا به این نتیجه رسید که ماهیت امپریالیستی آمریکا تغییر نکرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اجرای کودتای ناموفق سال 2002، اعتصاب دوماهه نفتی با برنامه ریزی اپوزیسیون در اوایل سال 2003 و فراخوانی که در همان سال برای برگزاری همه پرسی مطرح شد، از چالش هایی بود که چاوز در طول دوران ریاست جمهوری خود سپری کرد.

این خبرگزاری ادامه داده است: چاوز در سطح منطقه آمریکای لاتین، ارائه یک جایگزین برای ˈمنطقه تجارت آزاد قاره امریکاˈ که زیر نفوذ واشنگتن است را پیگیری می کند و از هواداران نظریه ˈجامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیبˈ است.

از سوی دیگر، همزمان با اعلام پیروزی چاوز و با وجود اینکه نتیجه انتخابات نیز مورد تایید کامل کاپریلس نامزد مورد حمایت غرب نیز قرار گرفته، نخستین نشانه های خشم آمریکا با ادعای تقلب و تخلف در رای گیری ونزوئلا، آشکار شد.

ˈایلینا راس لهتیننˈ رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنشی خشم آلود به انتخاب مجدد چاوز به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا، بدون ارائه هیچ دلیلی، وی را به تقلب و تخلف در انتخابات متهم کرد.

این مقام آمریکایی ضمن ابراز ناخرسندی شدید از نتیجه انتخابات ونزوئلا، در چارچوب ادعاهای تکراری واشنگتن علیه کشورهای مستقل، چاوز را به ممانعت از دسترسی ناظران بین المللی و ایجاد تغییر در روند انتخابات، کنترل نظام قضایی، آزار و اذیت روزنامه نگاران و سوء استفاده از قدرت برای تغییر آرا به نفع خود با هدف باقی ماندن بر قدرت متهم کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است: چاوز با ایجاد روابط نزدیک با ایران و سوریه، اکنون به قدرت مهم چپگرا در آمریکای لاتین تبدیل شده است.

کاپریلس که رقابتی سخت را برای حذف چاوز از سمت ریاست جمهوری انجام داده است، در نخستین واکنش رسما با تبریک به چاوز، گفت: نتیجه انتخابات را به رسمیت می شناسم و به رای و تصمیم مردم که برای من مقدس است، احترام می گذارم.

سران آمریکای لاتین از پیروزی چاوز استقبال کردند

 رهبران کشورهای بولیوی و اکوادور با تبریک به هوگو چاوز برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، این دستاورد را متعلق به متحدان رییس جمهوری این کشور در آمریکای لاتین دانستند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از شهر لاپاز نوشت: ˈایوو مورالسˈ رییس جمهور بولیوی موفقیت چاوز را ˈپیروزی دموکراسیˈ توصیف کرد و گفت ˈاین دستاورد تنها به مردم ونزوئلا تعلق ندارد، بلکه متعلق به ائتلاف بولیواری و همه آمریکای لاتین است.ˈ

مورالس همچنین گفت که این پیروزی مردمی است که در آمریکای لاتین برای ˈعظمت، اقتدار و حق تعیین سرنوشت خود مبارزه می کنند.ˈ

ˈرافائل کوریاˈ رییس جمهوری اکوادرو هم در یک پیام اینترنتی، پیروزی چاوز را تبریک گفت و نوشت: ˈزنده باد ونزوئلا، سرزمین بزرگ پدری و زنده باد انقلاب بولیواری.ˈ

با رای مردم ونزوئلا در روز یکشنبه، چاوز 58 ساله و چپگرا که از سال 1999 قدرت را در دست گرفته است، تا سال 2019 رییس جمهوری این کشور خواهد بود.

از سوی دیگر، دیگر رهبران آمریکای لاتین از جمله ˈکریستینا کرچنرˈ رییس جمهوری آرژانتین نیز به چاوز تبریک گفته اند.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا، چاوز را با 42/54 درصد برنده انتخابات یکشنبه (دیروز) اعلام کرد و گزارش داد که کاپریلس نیز 97/44 درصد از 90 درصد آرای شمارش شده را کسب کرده است.

کاپریلس هم در واکنش به نخستین اعلام نتایج آرا، ضمن پذیرفتن شکست انتخاباتی، پیروزی دوباره هوگو چاوز را تبریک گفت.

وی گفت: رای و گفته مردم برای من مقدس است، تصمیم ملت را می پذیرم و به آن احترام می گذارم و به چاوز نیز به عنوان پیروز انتخابات تبریک می گویم.

چاوز که پس از اعلام نتایج انتخابات، خواستار همکاری مخالفان برای آینده بهتر ونزوئلا شد و در جمع هوادارانش وعده داد، رییس جمهوری بهتری برای مردم باشد، افزود: در دولت آینده همه از جمله بخش هایی از مخالفان حضور خواهند داشت و انقلاب سوسیالیستی نیز ادامه می یابد.

گزارش شده است 80 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده اند.


پیروزی چاوز خشم آمریکا را برانگیخت

همزمان با پیروزی هوگوچاوز در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که یکشنبه (دیروز) برگزار شد و با وجود اینکه نتیجه اعلام شده نیز مورد تایید کامل انریکه کاپریلس نامزد مورد حمایت غرب نیزقرار گرفت، نخستین نشانه های خشم آمریکا با ادعای تقلب و تخلف در رای گیری، آشکار شد.

 ˈایلینا راس لهتیننˈ رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنشی خشم آلود به انتخاب مجدد چاوز به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا، بدون ارائه هیچ دلیلی، وی را به تقلب و تخلف در انتخابات متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی ضمن ابراز ناخرسندی شدید از نتیجه انتخابات ونزوئلا، در چارچوب ادعاهای تکراری واشنگتن علیه کشورهای مستقل، چاوز را به ممانعت از دسترسی ناظران بین المللی و ایجاد تغییر در روند انتخابات، کنترل نظام قضایی، آزار و اذیت روزنامه نگاران و سوء استفاده از قدرت برای تغییر آرا به نفع خود با هدف باقی ماندن بر قدرت متهم کرد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه افزود: چاوز با ایجاد روابط نزدیک با ایران و سوریه، اکنون به قدرت مهم چپگرا در آمریکای لاتین تبدیل شده است.

کاپریلس که رقابتی سخت را برای حذف چاوز 58 ساله از سمت ریاست جمهوری انجام داده است، در نخستین واکنش رسما با تبریک به چاوز، گفت: نتیجه انتخابات را به رسمیت می شناسم و به رای و تصمیم مردم که برای من مقدس است، احترام می گذارم.

چاوز که از سال 1999 قدرت را در دست گرفته با رای مردم تا سال 2019 رییس جمهوری ونزوئلا خواهد بود.


October 8th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی